Overwegingen

Korte thema’s betreffende Dharma-visie en -praktijk.

———–

Omkeerbaarheid van onze concepten

Wat binnen lijkt is buiten(de geest omvat de ontelbare verschijnselen) Achteruitgang is vooruitgang(achterwaarts leunen is efficiënte completering) Eigenbelang is liefde(zelfverwerkelijking is oplossen van egoïsme) Veranderlijkheid is zeker(dat alles verandert is levende waarheid) Het onbekende ben ik(het leven is groter dan ikzelf) Sterven is geboorte(overwinnen van sterfelijkheid is transformatie) Het kleinste is het grootste(spirituele intentie is … Lees meer

Volwaardig menszijn

Een intuïtieve schets van onze existentiële aspecten.

Verdieping – een fragment

Bron: Wiswerk (nog te verschijnen) Ons zoeken naar waarheid is zo oud als de geschiedenis.Menszijn is pelgrimeren, op zoek zijn naar verheldering, naar antwoorden op het mysterie van leven en sterven, de contrasten van oorlog en liefde, van bloei en verval, van succes en mislukking. De stem van het leven zélf nodigt ons uit om … Lees meer

Belevingskern (meditatie)

Een meditatie voor bodhisattva’s Het meest romantisch is de plekwaar geen romantiek heerst. [1] Rijpe beoefenaars waarderen de elementaire hartskwaliteiten echtheid en volheid.Je kunt ze inzetten als ‘bevrijdingsgedaantes’ om je te ontdoen van egoïsme en dualisme. Grofweg corresponderen zij met de linker- en rechterpoot van de oefentrechter: zij stellen ons in staat karma (conditionering) los … Lees meer

Bewustwording

Zonder verlangen naar bevrijding kun je geen rust brengenin de jacht naar aangename resultaten op de golven van wereldlijkheid. Terecht verlangen is een aanvankelijk voorwaarts begrepen maar feitelijk achterwaarts werkzame ‘herinnering’ die ons helpt na te voelen hoe onze ware aard een enkelvoudig, vervuld karakter heeft. Verlangen is in wezen een actieve functie (kennisgeving) van … Lees meer

Vruchtbare dood

Wie de kern van de Dharma heeft bereiktvreest niet dat de koning van de dood zal komen.(Boeddha) [1] Wij wereldlingen ervaren het leven als lineair verlopend tussen de momenten van geboorte en dood: we verschijnen en verdwijnen weer, komen en gaan – zoals dit voor talloze verschijnselen geldt. Maar wanneer je de ruimte of kracht … Lees meer

Connectie met Boeddha (artikel)

Beschouw alles – zelfs bergen, rivieren, planten en bomen – als jouw leraar. (Morihei Ueshiba) [1] Er is een oefenvorm die heet ‘de concentratie van dichterbij en dieper’, kortweg ‘de echtheidsconcentratie’. Beoefening ervan vindt plaats in je belevingskern die als een verticale koker is waar het leven, hemel en aarde verbindend, ons doorstroomt zonder de … Lees meer

Hoe Boeddha leeft (artikel)

Tijdens een bijeenkomst zei meester Huaitang: ‘Wanneer je illusie doorziet, dan laat je die achter je zonder verdere maatregelen; wanneer je illusie achter je laat, dan ontwaak je zonder stapsgewijs proces.’ Wereldse maakbaarheid of zingeving dekt niet de totale werkelijkheid. De aanname dat deze existentiële eenzijdigheid wèl klopt, veroorzaakt lijden. Dus is Boeddha op zoek … Lees meer

Behoeden en bemoedigen

Boeddha’s wijsheid behoedt en bemoedigt elke bodhisattva, of je nu zojuist begonnen bent of voorgoed het dharmapad beoefent.Vanuit onszelf geformuleerd: waarheidsbesef zorgt ervoor dat we niet ondermijnd of ontmoedigd worden. Het onderricht erkent het gevaar van ondermijning. We kunnen verzwakken door eigen blindheid, zoals twijfel, hebzucht, tegenzin en door de vele karmische hindernissen (klesha) die zo moeilijk … Lees meer

De drie actieradii (model)

‘Van de wereld, via de berg (innerlijkheid), terug naar de wereld.’ De onderzoeker gaat horizontaal (in de wereld) op zoek naar waarheid. Op zoek naar jezelf, oriënteer je je op innerlijkheid. Vorderend naar de kern besef je: ik moet mijn egoïsme oplossen. Dus trek je je vervolgens terug op de berg voor een verticale (karmische) … Lees meer

◄║►