‘Wiswerk’ schetst het oefentraject van de bodhisattva, een boeddhistische term voor iemand die wijsheid en mededogen beoefent.
Het verheldert hoezeer de praktische beoefening van correctie (karma) en realisatie (dharma) ons menszijn en samenleven ten goede komt.
Concreet laat het hier behandelde materiaal ons het tweevoudig misverstand doorzien van een langdurig ingesleten wereld- en ik-idee (karma-correctie).
Dit opent de poort naar het beleven van de tweevoudige echtheidsvervulling van wijsheid en mededogen (dharma-realisatie).
“Goed om te horen dat Ad van Dun een nieuw boek heeft geschreven. Dit soort materiaal vormt een belangrijke diepte-investering voor zen in Nederland en Vlaanderen.”
André van der Braak
(zen-leraar en hoogleraar aan de VU Amsterdam)
INHOUDSOPGAVE
- Breet, Jan de & Janssen, Rob: Aldus sprak de Boeddha. Rotterdam 2007. Levendig en compleet basismateriaal; hun vertaalproject van de totale Pali-canon (uitgeverij Asoka) is onvervangbaar en van harte aanbevolen.
- Buswell Robert & Lopez, Donald: The Princeton dictionary of buddhism. Princeton 2014. Uiterst gedegen en gedetailleerde bron van informatie over personen, geschriften en begrippen.
- Robinson, Richard H.: Buddhist religions, a historical introduction, fifth edition. Belmont 2004. Een diepgaand, levendig en betrouwbaar overzicht van de ontwikkeling van het boeddhisme.
————————- - Aitken, Robert: The gateless barrier; the Wu-mon Kuan (Mumonkan). New York 1995
- Asanga (tr. Engle, A.): The bodhisattva path to unsurpassed enlightenment; a complete translation of the Bodhisattvabhumi. Boston 2016
- Brunnhölzl, Karl: Mining for Wisdom within Delusion; Maitreya’s Distinction Between Phenomena and the Nature of Phenomena and Its Indian and Tibetan Commentaries [Asanga’s Dharmadharmatavibhanga]. Ithaca 2013
- Blofeld, John: Zen Teaching of Instantaneous Awakening; being the teaching of the Zen Master Hui Hai. Devon 2015
- Braverman, Arthur: Mud and water; the collected teachings of zen master Bassui. Boston 2002
- Cleary, Jonathan C.: Zibo; the last great Zen master of China. Berkeley 1989
- Cleary, Thomas: Book of serenity. Hudson 1990
- Cleary, T. & Cleary J. C.: The Blue Cliff Record (Hekigan Roku). Boston 1992
- Conze, Edward: Buddhist wisdom books; the diamond and the heart sutra. London 1988
- Dahui (tr. Cleary, T.): Treasury of the Eye of True Teaching; classic stories, discourses, and poems of the Chan tradition. Boulder 2022
- Dun, Ad van: Een betrouwbaar pad; wijsheidspraktijk voor bodhisattva’s (vertaling van The awakening of faith). Geraardsbergen 2022
- Ehei Dogen, Shohaku Okumura: Dogen’s Shobogenzo Zuimonki; The Definitive Translation. Somerville 2022
- Engle, Artemus B.: Inner science of buddhist practice; Vasubandhu’s summary of the five heaps, with commentary by Sthiramati. Boulder 2009
- Green, James: The recorded sayings of zen master Joshu. Boston 1998
- Jigme Lingpa; Kangyur Rinpoche: Treasury of precious qualities, vol. 1 (Mahayana). Boston 2010
- Harada, Shodo: The path to Bodhidharma. Boston 2000
- Huang Po: In eenheid zijn; scholing in zen-bewustzijn. Heemstede 1996
- Kapleau, Philip: De drie pijlers van zen. Deventer 1980
- Kohn, Sherab: De boeddha; het verhaal van zijn leven. Cothen 1993
- Lamotte, Etienne: The teaching of Vimalakīrti. London 1976
- – Suramgamasamadhisutra. Delhi 2003
- – History of Indian buddhism. Leuven 1988
- Leighton, Daniel: Vruchtbare leegte; de stille verlichting van zenmeester Hongzhi. Bloemendaal 2002
- Meester Eckhart: Over God wil ik zwijgen; preken en traktaten. Groningen 2014
- Pine, Red: The Lankavatara sutra; translation and commentary. Berkeley 2012
- Schaik, Sam van: The Spirit of Zen. London 2019
- Shantideva (Padmakara Translation Group): The way of the bodhisattva. Boston 2008
- Shibayama, Zenkei: The gateless barrier (Mumonkan). New York 1974
- Suzuki, Shunryu: Zen-mind, beginner’s mind. New York 1970 (Ned. vert.: Zen begin. Deventer 1976)
- – Not always so; Practicing the True Spirit of Zen. New York 2002 (Ned. vert.: Niets is zo; de kern van Zen. Deventer 2002)
- Torei, Enji: Discourse on the Inexhaustible Lamp of the Zen School. London 1996
- Ueshiba, Morihei (tr. Stevens, John): The heart of aikido. Tokyo 2010
- Waddell, Norman: The essential teachings of zen master Hakuin. Boston 2010
- Weinfield, Henry: The Music of Thought in the Poetry of George Oppen and William Bronk. Iowa 2009
- Wick, Gerry: Book of Equanimity; illuminating classic Zen koans. Boston 2005
Uit het Vooraf:
• Wat is het terrein dat we hier verkennen?
We onderzoeken hier onze individuele maar diep menselijke wijsheid, beseffend dat daarin ergens de oplossing ligt voor zowel de persoonlijke als de sociale problemen waarmee we te maken hebben. De toets voor een geslaagde oplossing is de duurzame integratie van dit innerlijke potentieel met alle uiterlijke condities.
• Welk soort reiziger is hier aan de orde?
Je bent geïnteresseerd in kwaliteit van leven en gunt die kwaliteit ook aan anderen. Je beseft de moeite die het kost om binnen en buiten, innerlijkheid en zintuiglijkheid, op een organische manier te harmoniseren. Maar je weet of vermoedt of hoopt dat een bewust gehanteerde vorm van onderzoek die gewenste kwaliteit kan realiseren.
• Welke middelen staan ons ter beschikking?
Op de eerste plaats levert het leven zelf ons talloze leergelegenheden van uiteenlopende aard in het reguliere bestaan. Op de tweede plaats zijn wijzelf als reizigers voorzien van zowel de aanleidingen om te onderzoeken alsook de vermogens waarmee wij dat onderzoek uitvoeren. En op de derde plaats maken we ter ondersteuning gebruik van andermans ervaringen, van tochtgenoten (leraren) die ervaring hebben met het realiseren van hun potentieel.
Wiswerk verschijnt najaar 2024 bij uitgeverij Asoka.
Het boek wordt gebonden in halflinnen en telt 256 pagina’s.
FRAGMENT
Bewustzijn is de grondsubstantie van de werkelijkheid, en ik bevind me daarin en besta daaruit. Het is een kracht, een oer-intelligentie van leven, die niet zintuiglijk waarneembaar is – en dat maakt het lastig.
De geest heeft een ruimtelijk karakter, is niet veranderlijk of afhankelijk (leegte, ‘roerloos en geruisloos’), is in elk levend wezen universeel aanwezig en zo verfijnd werkzaam dat zelfs het sterven deel uitmaakt van zijn kracht. Hoe kan men de realiteit hiervan kloppend belichamen?
Op die innerlijke vraag vond Boeddha een drievoudig antwoord:
1. In de helderheid van geest die de vrucht is van oprechte zuivering en meditatie openbaarden zich tijdens zijn meditatie talloze achterliggende levens die hij geleid had. Zij bleken in wezen niet te verschillen van zijn actuele bestaan, want overal zag hij hoe onvervuldheid en lijden (duhkha) bestaan na bestaan verkleurden door conditionering en gehechtheid.
2. Vervolgens werd hem duidelijk hoe, net als hij, ook alle andere wezens onderhevig zijn aan lijden doordat zij onmachtig en begoocheld hun leven invullen via heilzame of onheilzame handelingen (karma). Dit leidt ertoe dat zij zich steeds opnieuw afhankelijk maken van veranderende oorzaken en gevolgen, tot en met geboorte en dood, spoelend in de stroom van samsara.
3. En tot slot zag hij hoe dit patroon van samsara te herleiden is naar één grondoorzaak, namelijk onwetendheid, een van de drie hindernissen of vergiften, samen met begeerte en agressie. De realisatie van deze laatste visie liet in hemzelf de resterende kiemkracht van deze mentale vergiften (klesha) voorgoed verdorren.
Tevens opgenomen in Wiswerk:
- ‘Lied van totaalbestaan‘, een tekst in 4 reeksen
- Grafisch model van Ingrediënten bodhisattvaschap
- Drie kernelementen (leerdicht van Tsongkhapa)
- Levenstocht – een visualisatie in 8 delen
- Advies van een leraar (Suzuki roshi)
- De drie toevluchten (juwelen)
- Vruchtbare dood
- Verdieping
◄║►