Leraren overzicht

Een bruikbare geestesstaat (Dzongsar)

Onderrichting van Jigme Khyentse(= Dzongsar) Rinpoche Vanaf onze geboorte hebben we onze geest laten doen wat hij wil, als een verwend kind, en we moeten toegeven dat daar niet echt iets positiefs is uitgekomen. We moeten die geest gaan beheersen. Het loont de moeite daar wat tijd aan te besteden, al is het maar een … Lees meer

Advies van Asanga

Het eerste ‘iets’ verwijst naar de karmische factoren die ons gevangen houden in conditionering (de 5 skandha-geledingen en de 12 pratitya-schakels). Het tweede ‘iets’ verwijst naar de vormloze aard van onze geest, dus naar de ware aard van de werkelijkheid (‘zodanigheid’). Asanga geeft hiermee te kennen dat de realisatie van transcendente wijsheid [2] twee dingen … Lees meer

Boeddha begrijpen

Meester Baoming Yong zei tijdens een samenkomst:“Het volgend vers van Mahasattva Fu* is bekend bij iedereen, in verleden en heden. Elke nacht slaap ik Boeddha omhelzend,elke ochtend staan wij samen weer op.Opstaan en zitten, steeds gemeenschappelijk,sprekend of zwijgend: we delen dezelfde plek. Nooit zijn we door het geringste gescheiden,zoals dit ook voor lichaam en schaduw … Lees meer

Als water (Mel Weitsman)

ALS WATER Iemand vroeg mij:Wat is de oefening van een zen-leerling?Ik zei:Als water. Water zoekt altijd de laagste plekHet volgt de zwaartekrachtHet neemt de vorm aan van de grenzen die het tegenkomtSoms lijkt het op een kom, dan op een oceaanOf het zweet op je handenHet snot in je neusWolkenRegendruppelsLevensbloedVoortdurend stromendIn een uitJe lichaam. Wij … Lees meer

Conditioneringscyclus (Yamada Mumon)

Zen-leraar Yamada Mumon heeft het verloop van de twaalf schakels van de conditioneringscyclus (pratitya-samutpada) in één samenhangende formulering omschreven: 1. In spirituele, oorspronkelijke verblinding (onwetendheid – avidya)2. ontwikkel je onbewuste activiteiten (motieven – samskara)3. waaraan jij een individueel bestaan ontleent, te beginnen met de conceptie in een moederschoot (bewustzijn – vijnana).4. Je mentale en stoffelijke faciliteiten genereren in … Lees meer

Onderricht van Hongzhi

Leegte [wijsheid] heeft geen kenmerken. Verlichting kent geen emotionele kwelling. De aldoordringende, diep innerlijke straling maakt op onnaspeurbare wijze een eind aan elk beschadigd zijn. Zo kan men zichzelf kennen; zo wordt het Zelf vervuld. Wij allen bezitten van begin af aan dit zuivere, wonderlijk heldere veld. Leven en sterven in onbegrip komt slechts voort … Lees meer

Dogen’s ontwaken

“Dogen maakte drie buigingen en zei: ‘In uw grote voeling en mededogen, leer me alstublieft de juiste manier om dhyana [meditatieve overgave] binnen te gaan.’ Ju-ching stak wierook aan, maakte gassho [gevouwen handen] en zei: ‘Broeder Gen [Dogen], als je zazen [zen-meditatie] doet, moet je je geest plaatsen boven de palm van je linkerhand.’ Dogen … Lees meer

Advies van leraar Suzuki roshi

Wil je het boeddhisme of zen leren kennen dan moet je wereldse verlangens opgeven en beseffen dat het zinloos is iets te zoeken in wereldse verlangens. Maar het is misschien niet zo eenvoudig om te beseffen dat het onzinnig is om wereldse verlangens na te streven. Mensen vermengen soms de religieuze geest van onderzoek met … Lees meer

Lied van de strodakhut (Shitou)

Ik heb een strooien hut gebouwd die niets van waarde bevat.Na het eten ontspan ik en geniet van een dutje.Toen de hut klaar was, verscheen er vers onkruid.Nu hij langer bewoond is, heeft het onkruid alles overwoekerd. De persoon in de hut leeft hier rustig, niet gehecht aan binnen, buiten of iets ertussen.Op plekken waar … Lees meer

‘Smeed je geest’ (Osensei)

We moeten stoppen met vechten; vechten is een veel te groot risico. We moeten strijd en oorlog bannen uit de wereld. Wat we nodig hebben zijn vredestechnieken. Ik ben geboren in het huis van een politicus en heb uit eerste hand ervaren hoezeer politici houden van argumentatie en competitie. Zo’n conflicten zijn niet goed. In … Lees meer

De mens Boeddha

Wie aandachtig onmetelijke liefdetot ontwikkeling brengt,voor hem, die het verdwijnen van bezit ziet,worden de ketenen dunner. Indien hij slechts één levend wezenmet onbedorven hart liefheeft,dan wordt hij daardoor een goed mens.Maar de edele die voor alle wezensin zijn hart mededogen koestert,verwerft daardoor immense verdienste. Breet, Jan de & Janssen, Rob: Aldus sprak de Boeddha.Rotterdam 2007, … Lees meer

Goed seizoen (zen-leraar Wumen)

Honderden bloemen in de lentede maan in de herfsteen koele bries in de zomeren sneeuw in de winter als er in jouw geestgeen loze wolken drijven is dit voor jou een goed seizoen. Zen-leraar Wumen (1183-1260)Bron: Zenkei Shibayama: The gateless barrier.Boston 2000, p. 140Vertaling en foto: Gedel

Video over Asanga’s Bodhisattvabhumi (engelstalig)

A Lecture Series on Asanga’s Bodhisattvabhumi with translator Artemus Engle. In conjunction with the Tsadra Foundation, premier translator and scholar Artemus Engle brings Asanga’s masterpiece, the Bodhisattvabhumi, to life, unlocking what can be an intimidating text and making its important and power to light. Join Artemus Engle, translator of ‘The Bodhisattva Path to Unsurpassed Enlightenment: … Lees meer

De leken-bodhisattva (door Yuanwu)

Dit onderwerp [1] is relevant voor iemand die beschikt over heldere vermogens en diepe wijsheid, en die geen moeite heeft om bij het horen van één woord de duizend dingen te begrijpen. Je hebt er een stevige en oprechte intentie voor nodig, en een onwrikbaar vertrouwen. Op die basis kun je standhouden en zul je je … Lees meer

Suzuki roshi dharma talks (juli 1965)

HIER de allereerste opgenomen dharma-talks van Shunryu Suzuki roshi.Een twaalftal audio’s – inclusief de uitgewerkte teksten (pdf) ervan.Met dank aan San Francisco Zen Center (Engage Wisdom project)! Deze lezingen zijn gegeven in één maand (juli 1965), maar zij bieden genoeg voedsel voor een leven lang wijs worden 🙂

Het Ongeborene (door zen-meester Bankei)

Niet één van jullie hier in dit gezelschap is onverlicht.Hier, op dit moment, zitten jullie hier voor mij als boeddha’s.Ieder van jullie ontving het boeddha-bewustzijn via je moeder toen je geboren werd, en anders niets.Jullie zijn een verzameling ongeboren boeddha-geesten.Als iemand denkt: “Nee, ik niet. Ik ben niet verlicht,” dan vraag ik hem naar voren … Lees meer

Muso’s onderricht

De verlichte staat ligt eeuwig en onveranderlijk in elk mens besloten. Alleen wie hierop vertrouwt, kan vurig naar verlichting verlangen [bodhicitta]. Er wordt gezegd: ‘Vanaf dit allereerste besef zal de verlichte mens met nooit aflatende toewijding alleen nog maar naar verlichting zoeken.’ Maar ook als je in aangeboren verlichting gelooft: als het alleen maar bij … Lees meer

Bodhisattva-meditatie (Asanga)

Fragment uit de Bodhisattvabhumi van Asanga (4e eeuw n.C., grondlegger van de Yogacaraschool, een van de bronnen van de zen-traditie). Hierin beschrijft hij hoe boeddha’s (tathagata’s) beginnende bodhisattva’s onderrichten in meditatie. Bron: Asanga: The bodhisattva path to unsurpassed enlightenment; a complete translation of the Bodhisattvabhumi. Boulder 2016, p. 642 e.v. Tathagata’s [boeddha’s] adviseren beginnende bodhisattva’s … Lees meer

Over afgescheidenheid (meester Eckhardt)

Ik prijs afgescheidenheid* boven alle liefde.Want het voornaamste van de liefde is dat zij mij dwingt God lief te hebben, terwijl daarentegen afgescheidenheid God dwingt om mij lief te hebben. Nu is het veel heerlijker om God naar mij toe te dwingen dan mij naar God toe.En dat komt omdat God zich voegzamer in mij … Lees meer

Drie kernelementen (Tsongkhapa)

Brief in versvorm van Tsongkhapa aan een leerling Naar beste vermogen zal ik je hier verhelderende kern van het onderricht van de boeddha’s,het pad dat hun onovertroffen nakomelingen prijzen,de ingang voor gezegende zoekers naar bevrijding. Luister, gezegende, met een zuiver hart,niet gehecht aan de vreugden van werelds bestaan,verlangend je vrijwaringen en voorzieningen goed te benuttenen … Lees meer

Tien principes van zen-meester Torei

Als het om transcendentie gaat:wie gaat het werkelijk ter harte? Dit zijn de tien principes waarmee leerlingen hun geest kunnen scholen;onderzoek ze grondig, alsjeblieft: Toets je eigen geest voortdurend aan deze tien principes.Als je deze tien principes kunt vertrouwen en ze in praktijk kunt brengen, zul je alles kunnen realiseren – alsof je op je … Lees meer

Pad naar Bodhidharma (Shodo Harada)

‘The path to Bodhidharma’ is een eenvoudige, kernachtige dharmabundel van Shodo Harada.Engelstalig, maar gemakkelijk taalgebruik – er is een pdf-versie HIER beschikbaar.

Advies bij een afscheid (Milarepa)

Advies bij een afscheid Eigendom en bezit zijn als de ochtenddauw;stel ze onbeperkt beschikbaar,zonder de geringste gierigheid. Kostbaar is het lichaam dat kan oefenen;houd je aan de voorschriften,als behoedde je je eigen ogen. Boosheid leidt je naar een laag bestaan;verlies dus nooit je gemoedsrust,al kost het je je leven. Laksheid brengt nooit verwerkelijking;doe daarom oprecht … Lees meer

Negen stadia van gemoedsrust (Asanga)

Na de aandacht te hebben gevestigd op een verschijnselmoet je die beleving niet laten wegglijden;zodra je je helder bewust wordt van afgeleid zijnmoet je de geest weer terugbrengen naar dat verschijnsel. Steeds beter zal een verstandige beoefenaarde geest innerlijk weten te concentreren;vervolgens laat je de geest zich ook verheugendoordat je hem de voordelen toont van … Lees meer

Nieuwlevensgroet (Sengzhao)

De vier elementen hebben in wezen geen meester,de vijf schimmen zijn fundamenteel leeg;het glimmend zwaard zal mijn hoofd klievenalsof het snijdt door een lichte lentebries. Het doodsgedicht van de boeddhistische leraar Sengzhao (4e eeuw), leerling van de beroemde vertaler Kumarajiva. Hij werd veroordeeld tot de dood vanwege een conflict met de keizer die hem graag … Lees meer

Loflied op zazen (Hakuin)

Van nature zijn alle wezens Boeddha.Als water en ijs: zonder water geen ijs.Buiten ons, geen boeddha’s. Zo nabij deze waarheid, zo ver gezocht.Als erfgenamen van welvarende oudersdolen wij over deze aarde behoeftig,wervelend door de zes werelden. Ons leed komt voort uit ego-verdwazing.Onbestemd huizend in duister na duister,hoe ontkom je aan de kringloop van leven en … Lees meer

Tesshu (1836-1888)

‘De laatste samoerai’ Yamaoka Tesshu (vanwege de intensiteit van zijn oefening ook ‘Demon Tesshu’ genoemd) leed aan maagkanker toen hij 53 was. Op de dag voor zijn sterven viel hem op dat het stil was in de dojo. Toen hem ter ore kwam dat de leerlingen niet trainden om bij hem te kunnen zijn in … Lees meer

Shunryu Suzuki: zelveloosheid

“This selflessness is not attained after you attain enlightenment. Before you practiced zazen, you fixed your mind in this truth which no one can deny. We think we have self, but actually, as you know, there is no such thing as self. You think—usually people think, “I am here,” but actually we do not exist … Lees meer

Geruststellingen bij het sterven (Milarepa)

GERUSTSTELLINGEN BIJ HET STERVEN Het grote Vrij Zijn van Uiterstenis als een machtige leeuwdie op zijn gemak in de sneeuw ligten onbevreesd zijn tanden toont.Deze visie schenkt mij, de yogi, vertrouwen.De dood leidt naar het bevrijdingspad!De dood brengt vreugde voor wie deze Visie kent! De hertebok, kalm en onzelfzuchtig,draagt veelpuntige hoorns van de Ene Soort;hij … Lees meer

◄║►