Hieronder twee fragmenten uit de vertaling van het klassieke Mahayana-geschrift ‘The awakening of faith’.
Bron: Een betrouwbaar pad; wijsheidspraktijk voor bodhisattva’s. Geraardsbergen 2022.
p. 27:
Zodanigheid is werkelijk leeg omdat hij van begin af aan niet gekoppeld is aan welke vervuilde [geconditioneerde] bestaansvorm dan ook; hij is vrij van elk kenmerk van individueel onderscheid tussen de dingen.
Dit komt omdat hij niets te maken heeft met het mechanisme van conceptualisatie dat gehanteerd wordt door een begoochelde geest.
Je moet begrijpen dat de ware aard van zodanigheid geen blijk geeft van aanwezig-zijn, maar ook niet van afwezig-zijn; hij geeft geen blijk van niet-aanwezig-zijn, maar ook niet van niet-afwezig-zijn; en het is ook niet zo dat hij gelijktijdig aanwezig en afwezig is.
Ook geeft hij geen blijk van iets-eigens-zijn, maar ook niet van iets-anders-zijn; hij geeft geen blijk van geen-eigenheid, maar ook niet van niet-anders-zijn; en het is ook niet zo dat hij tegelijkertijd iets-eigens en iets-anders is.
Kortom, omdat alle stervelingen elk moment onderscheid maken met hun begoochelde geest, zijn zij vervreemd van zodanigheid; daarom gebruiken we [als correctie] de aanduiding ‘leeg’. Maar als je je eenmaal hebt bevrijd van de begoochelde geest, valt er niets meer te ledigen.
Uit de The Princeton Dictionary of Buddhism (van Buswell, Robert & Lopez, Donald). Princeton 2014, p. 899:
Tathata. In Sanskrit, “suchness” or “thusness”; a term for ultimate reality, especially in the Mahayana schools. Along with terms such as ‘dharmata’, ‘dharmadhatu’, and ‘bhutakoti’, it has a more “positive” connotation than emptiness (sunyata), referring to the eternal nature of reality that is “ever thus” or “just so” and free of all conceptual elaborations.
In Yogacara/Vijnanavada the term refers to the ultimate wisdom that is free from the subject-object distinction. Buddhahood is sometimes described as ’tathatavisuddhi,’ or “purity of suchness,” that is, ultimate reality purified of all obstructions.
In the Madhyamaka school, any attempt to substantiate the nature of reality is rejected, and tathata is instead identified with emptiness and the cessation of all dichotomizing tendencies of thought. The Chinese equivalent, ‘zhenru’, is a seminal term in in East Asian Buddhist philosophy, figuring prominently, for example, in the Dasheng Qixin Lun [= The Awakening of Faith].
p. 48:
De essentie van zodanigheid bevindt zich vanaf het tijdloos begin in een volmaakte staat van zuiverheid.
Hij beschikt over onvoorstelbare functionaliteit en het is zijn natuur zich te manifesteren.
Dit zijn de twee redenen waarom hij onwetendheid voortdurend heilzaam doorwasemend bewerkt.
Via de kracht van deze doorwaseming laat hij ons afkerig worden van het lijden in samsara en vreugdevol op zoek gaan naar de vervulling van nirvana.
Wie gelooft dat het principe van zodanigheid in zich aanwezig is, die zal ook de aandrang voelen zijn uiterste best te doen.
◄║►